3komentarze

L-karnityna i jej wpływ na odchudzanie

L-karnityna to substancja witaminopodobna, która pełni ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem głównie w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Jaki wpływ na odchudzanie ma ten związek? Kto i kiedy powinien suplementować L-karnitynę?

L-karnityna – czym jest i dlaczego jest tak ważna

Karnityna to organiczny związek chemiczny, po raz pierwszy wyizolowany z mięśni w 1905 roku. Nazwa tego związku pochodzi od łacińskiego słowa carnus, oznaczającego mięsień.

Karnityna występuje w organizmie w postaci dwóch izomerów optycznych: o konfiguracji względnej D lub konfiguracji względnej L. Tylko ta druga forma wykazuje aktywność biologiczną i w tej postaci powinna być ona obecna w codziennej diecie lub suplementowana.

W ludzkim organizmie znajduje się ok. 20 g L-karnityny. Jest ona syntetyzowana w wątrobie, nerkach oraz mózgu z dwóch aminokwasów – lizyny i metioniny. Karnityna ulokowana jest głównie w mięśniach szkieletowych i sercu. Pozostała jej część, czyli ok. 1,5% mieści się w miejscach syntezy tego związku.

Początkowo L-karnityna uznawana była za witaminę BT, ponieważ wykazywała mechanizm działania podobny do mechanizmu witamin z grupy B. Nie mogła jednak zostać uznana za witaminę, ponieważ nie spełniała kryteriów takiej klasyfikacji. Właśnie dlatego określa się ją często jako związek witaminopochodny.

L-karnityna nie podlega procesowi metabolizmu. Ulega ona filtracji w kłębuszkach nerkowych a następnie wchłaniania jest zwrotnie prawie w całości w kanalikach nerkowych.

Jaka jest rola L-karnityny w organizmie?

L-karnityna spełnia w organizmie człowieka liczne funkcje. Do najważniejszych zalicza się:

  • udział w metabolizmie lipidów,
  • transport długołańcuchowych kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie następuje transformacja ich w energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania komórek,
  • wpływ na aktywność hormonów, zwłaszcza testosteronu i hormonów tarczycy,
  • udział w transporcie zbędnych metabolitów z komórki na zewnątrz,
  • nasilanie procesów spalania kwasów tłuszczowych, co powoduje zahamowanie przyrostu tkanki tłuszczowej, [1]L-Carnitine – Metabolic Functions and Meaning in Humans Life – Jolanta Pekala, Bozena Patkowska-Sokola, Robert Bodkowski, Dorota Jamroz, Piotr Nowakowski, Stanislaw Lochynski, Tadeusz … Continue reading
  • korzystne działanie na układ nerwowy, jej długotrwała suplementacja zwiększa zdolność do uczenia się oraz poprawia refleks, u osób z chorobą Alzheimera może poprawić zapamiętywanie,
  • udział w procesie termogenezy i adaptacji organizmu do środowiska zewnętrznego,
  • udział w przemianach węglowodanowych, L-karnityna spełnia rolę materiału energetycznego w zastępstwie za glikogen,
  • działanie przeciwutleniające.

l-karnityna obecna jest we większości tabletek odchudzających

L-karnityna to jeden z głównych składników większości naturalnych tabletek na odchudzanie.

L-Karnityna bierze udział w utlenianiu kwasów tłuszczowych, a tym samym przyczynia się do zaopatrywania mięśni w energię. Jej niedobór w organizmie może prowadzić do spadku siły mięśni i spowodować ich uszkodzenie.

Ponadto jest ona bardzo ważnym związkiem wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie mięśnia sercowego. Jej niedostateczna ilość może prowadzić nawet do wystąpienia niedokrwiennej choroby serca bądź do zaburzeń jego pracy.

Warto wiedzieć: Soda oczyszczona – naturalne wspomaganie odchudzania

Odgrywa również bardzo ważną rolę w funkcjach rozrodczych u kobiet i mężczyzn. U kobiet L-karnityna wywiera pozytywny wpływ na jakość oocytów i embrionów, poprawia wskaźnik owulacji i ciąż.

Przyczynia się również do poprawy profilu hormonalnego u kobiet z zespołem policystycznych jajników i czynnościowym podwzgórzowym brakiem miesiączki. Z kolei u mężczyzn L-karnityna ma wpływ na zwiększenie liczby plemników, poprawę ich jakości i ruchliwości.

Czy L-karnityna pomoże mi schudnąć?

Jaka jest rola L-karnityny w procesie odchudzania? Podstawową funkcją tego związku jest udział w transporcie kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie ulegają one przekształceniu w energię.

L-karnityna łączy się z kwasami tłuszczowymi dzięki zdolności przyłączania grup acylowych. W wyniku połączenia kwasu tłuszczowego z L-karnityną powstaje acylokarnityna i w tej formie przechodzi do wnętrza mitochondriów. Następnie następuje uwolnienie karnityny z połączenia i cykl się powtarza. To właśnie ze względu na tę właściwość L-karnityna często dodawana jest do suplementów diety, które mają wspomagać redukcję masy ciała.

L-karnityna pomaga pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, ponieważ wykorzystuje tłuszcz zapasowy jako źródło energii. Suplementy diety, które ją zawierają, są polecane przez wiele osób. L-karnityna często występuje w suplementach dla osób odchudzających się w połączeniu z takimi składnikami, jak chrom, ocet jabłkowy czy spirulina.

Należy jednak pamiętać, że samo stosowanie suplementu zawierającego ten związek nie wystarczy. Bardzo istotna jest regularna aktywność fizyczna, mobilizująca mięśnie do pracy, a co za tym idzie – do wykorzystywania zapasów tłuszczu jako źródła energii. Należy również pamiętać o stosowaniu odpowiedniej diety. L-karnityna sama w sobie nie jest w stanie spalić tkanki tłuszczowej, a jedynie wspomóc ten proces. Przyjmując suplementy, które ją zawierają lub uzupełniając codzienną dietę w jej źródła i nie robiąc nic więcej, nie zauważymy efektów jej działania.

Jakie są objawy niedoborów L-karnityny?

U zdrowych osób raczej nie dochodzi do niedoboru L-karnityny – zazwyczaj biosynteza i zdrowa dieta dostarczają organizmowi taką ilość tego związku, która zaspokaja jego podstawowe potrzeby.

Powodem niedoboru L-karnityny może być dieta uboga w mięso i nabiał. Może się on pojawić również u osób, które zmagają się z zaburzeniami pracy serca, wątroby oraz nerek, chorujących na cukrzycę i niedoczynność tarczycy. Dotyczy on również osób niedożywionych i otyłych. Właściwy poziom L-karnityny trudno utrzymać osobom intensywnie trenującym, kobietom w ciąży i matkom karmiącym.

Polecamy: Domowe sposoby na walkę z cellulitem – pozbądź się go szybko!

Jak rozpoznać niedobór L-karnityny w organizmie? Objawami tego stanu są: uszkodzenia mięśni, nieprawidłowości w obrębie mięśnia sercowego, ogólne osłabienie mięśniowe. W wyniku osłabienia mięśniowego może dojść z kolei do zaniku mięśni szkieletowych i niewydolności serca.

W jakich produktach znajdę duże ilości L-karnityny?

Najwięcej L-karnityny znajduje się w mięsie i nabiale. Przykładowo, mięso z kangura zawiera aż 637 mg L-karnityny w 100 g! Jest ono jednak bardzo trudno dostępne, szczególnie w naszym kraju. Wysoką zawartość tego związku ma również baranina i dziczyzna. Mniej L-karnityny znajdziemy w kurczaku i mięsie wieprzowym. Również w rybach znajduje się dużo L-karnityny, szacuje się, że jest to ok. 60-200 mg.

W pokarmach roślinnych związek ten występuje w śladowych ilościach – między innymi w awokado, nasionach soi i ziarnach zbóż.

Jakie są skutki uboczne przyjmowania nadmiernej ilości L-karnityny?

Zalecana dawka L-karnityny wynosi od 500 do 2000 mg/dobę. Powinna być ona dobrze tolerowana przez większość osób. Przed rozpoczęciem suplementacji L-karnityny warto przeczytać uważnie ulotkę i skonsultować się z lekarzem, ponieważ może ona wchodzić w interakcję z innymi lekami a także wpływać na pogłębienie się objawów innych chorób.

Czy przyjmowanie L-karnityny może powodować skutki uboczne? Tak – w niektórych przypadkach mogą pojawić się dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak nudności, ból brzucha czy biegunka. Zbyt częste i przesadzone stosowanie L-karnityny może również spowodować zaburzenie flory bakteryjnej.

Przypisy:

Przypisy:
1L-Carnitine – Metabolic Functions and Meaning in Humans Life – Jolanta Pekala, Bozena Patkowska-Sokola, Robert Bodkowski, Dorota Jamroz, Piotr Nowakowski, Stanislaw Lochynski, Tadeusz Librowski

Komentarzy

  1. Magda
  2. jarekk
  3. aldona

Odpowiedz