Kurkuma a odchudzanie – sprawdzamy jej właściwości

Kurkuma jest przyprawą, którą wytwarza się z korzenia ostryżu. Zyskała sławę jako idealny dodatek do dań, który odchudza i dostarcza organizmowi wielu witamin i minerałów. Odkryj prawdę o kurkumie i dowiedz się, czy faktycznie ma właściwości odchudzające.

Czym tak naprawdę jest kurkuma i skąd się bierze?

Ostryż, z którego pozyskiwana jest kurkuma to rodzina imbirowata, w której smaku wyczuć można właśnie nutkę imbiru. Mielone kłącze ostryżu to przyprawa, która od wieków wykorzystywana jest w kuchni krajów azjatyckich.

Żółtawa barwa i dość pikantny smak to cechy charakterystyczne tej przyprawy.

To jednak nie smak, a różne prozdrowotne właściwości sprawiły, że kurkuma stała się niezwykle popularna na całym świecie. Jej odchudzające właściwości sprawiają, że pijemy ją z wodą, mlekiem i imbirem – wszystko po to, by schudnąć. Czy faktycznie kurkuma ma tak ogromną moc, by pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej?

Pamiętajmy, że kurkuma to nie tylko właściwości odchudzające. Przyprawa ta to źródło wielu cennych witamin, które wspierają nasz organizm w wielu schorzeniach. Fakt, że kurkuma przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej powinniśmy traktować jako mały bonus.

Jakie właściwości ma kurkuma

Kurkuma jest przyprawą, która ma bogate właściwości. Wedle najnowszych badań w swoim składzie zawiera tumeron i BDMC, które pobudzają komórki mózgowe.

Kurkumina, która również zawarta jest w składzie tej rośliny, ma właściwości pobudzające wydzielanie żółci i enzymów trawiennych. Działa rozkurczowo i antybakteryjnie. Poprawia pracę wątroby.

Kurkumina dobrze radzi sobie z leczeniem infekcji wirusowych, bakteryjnych i grzybiczych. Z powodzeniem stosowana jest jako lek na zapalenie spojówek, łagodzi również objawy suchego oka. Jest idealnym dodatkiem w okresach obniżonej odporności. Można ją stosować jesienią i wczesną wiosną dla poprawy odporności.

Warto przeczytać: Czy i jak błonnik pomaga w odchudzaniu.

Kurkuma obniża poziom złego cholesterolu oraz wspomaga gojenie się ran. Ta niepozorna przyprawa to dobre wsparcie całego organizmu, niezależnie od trybu życia jaki prowadzimy.

Napar z kurkumy ma właściwości przeciwzapalne i zwiększa poziom przemiany materii. Redukuje wolne rodniki i reguluje poziom glukozy we krwi. Dodając odrobinę aktywności fizycznej możemy liczyć również na szybsze odchudzanie.

To wszystko sprawia, że popularność kurkumy rośnie z roku na rok wśród osób interesujących się zdrowym odżywianiem.

Jak kurkuma wpływa na redukcję masy ciała?

Kurkuma ma działanie przeciwutleniające, poprawia metabolizm i bezpośrednio oddziałuje na białą tkankę tłuszczową. Co ważne w swoim składzie zawiera sporą porcję błonnika, który poprawia działanie układu pokarmowego i również ma działanie odchudzające.

Kurkuma ma jednak jedną wadę. Jest słabo przyswajalna przez organizm. Wyjściem z tej sytuacji jest jednak przyjmowanie jej z piperyną, która poprawia wchłanianie o 2000%!

To właśnie słaba przyswajalność sprawia, że wiele osób twierdzi, że zdecydowanie lepiej stosować suplementy z kurkuminą, które wzbogacone są składnikami takimi jak cynk, magnez, selen czy właśnie piperynę, które poprawiają wchłanianie jej do organizmu.

kurkuma na odchudzanie - czy to się może udać?

Kurkuma w ogrodzie – niepozorna roślina o wielu właściwościach.

Wyniki badań kurkuminy w kontekście odchudzania są więcej jak obiecujące. W ostatnim czasie pojawiły się wyniki badań gdzie mogliśmy obserwować efekty stosowania kurkumy, które wykazało spadek masy ciała i redukcję wskaźnika BMI u osób, które stosowały kurkumę przez miesiąc. Badanie przeprowadzono na 1600 osobach – jest więc wiarygodne.

Kurkuma na odchudzanie jest gwarancją redukcji apetytu, dzięki czemu możemy osiągać lepsze efekty w walce z nadwagą.

Jakie efekty można osiągnąć z kurkumą?

Stosowanie kurkumy z całą pewnością wspiera organizm w walce z nadwagą. Czy jednak jest w stanie zapewnić utratę masy ciała w krótkim czasie?

Spalanie tkanki tłuszczowej to długotrwały proces, który oprócz domowych wspomagaczy, do których z całą pewnością zaliczyć możemy kurkumę, wymaga odpowiedniej diety i zdrowego stylu życia. Przyspieszenie metabolizmy i zmniejszenie apetytu to czynniki, które bardzo wpływają na naszą wagę. Do skutecznego odchudzanie potrzebujemy jednak czegoś więcej!

Jeśli połączymy zdrowe odżywianie, odpowiednią dawkę wysiłku fizycznego i stosowanie takich przypraw jak kurkuma czy imbir to utrata zbędnych kilogramów stanie się zdecydowanie prostsza.

Szybkość odchudzanie nie zależy jednak bezpośrednio od ilości kurkumy użytej do przygotowywania naszych potraw. Tylko połączenie kurkumy ze zdrową dietą przyniesie pożądane efekty w postaci redukcji wagi.

Pamiętajmy, że to właśnie zła dieta sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Nawet stosowanie najlepszych suplementów diety nie sprawi, że zaczniemy chudnąć jeśli nie zadbamy o odpowiedni odżywianie.

Nadmiar tłuszczu w diecie, objadanie się słodyczami czy ciągłe picie słodzonych napojów – to wszystko ma niebagatelny wpływ na naszą przemianę materii a w dalszej kolejności sylwetkę.

Połączenie kurkumy i imbiru – pogromcy tkanki tłuszczowej?

Połączenie imbiru i kurkumy bardzo często wykorzystywane jest w różnego rodzaju specyfikach na poprawę odporności.

Tak przygotowany sok posiada ostry smak i korzystnie wpływa na układ pokarmowy. Kurkuma dobrze działa na górne drogi oddechowe. Jeśli dodamy do tego właściwości antyoksydacyjne wychodzi całkiem fajny produkt, który wzmacnia odporność.

Polecamy: Imbir – czy może pomóc w walce z nadwagą?

Imbir i kurkuma pita w postaci napoju jest szczególnie polecane w okresie obniżonej odporności.

Gotowy sok z kurkumy i imbiru możemy kupić w sklepach ze zdrową żywności. Taką miksturę możemy jednak przygotować również we własnej kuchni. Nie straci ona nic ze swoich cennych właściwości.

Złote mleko ajurweda – napar z kurkumy

Ten silnie rozgrzewający napój ma właściwości przeciwbólowe, delikatnie uspokaja i podnosi odporność. W Ajurwedzie napój ten spożywany był ze względu na właściwości, które poprawiały elastyczność stawów.

Złote mleko Ajurweda oczyszcza organizm z toksyn i korzystnie wpływa na układ pokarmowy. Jak go przygotować?

Przepis jest prosty. Wszystko czego potrzebujemy to:

  • 1 szklanka mleka,
  • 1/2 łyżeczki kurkumy,
  • odrobinę pieprzu.

Składniki starannie mieszamy i gotujemy przez kilka minut. Do smaku możemy dodać odrobinę cynamonu lub kardamonu. Dla wielu osób idealnym dodatkiem do tego napoju jest łyżeczka miodu. Pijemy, gdy ostygnie.

Ze względu na mocno rozgrzewające działanie napar ten warto wypić wieczorem.

Picie kurkumy a skutki uboczne – czy jest trucizną i może być niebezpieczna?

Ta orientalna przyprawa o charakterystycznym smaku spożywana w zbyt dużych ilościach może być szkodliwa. Pamiętajmy o złotej zasadzie, która mówi, co za dużo, to niezdrowo!

Szczególną ostrożność powinny zachować jednak osoby, które stosują suplementy diety z kurkumą. Niektóre z nich zawierają bardzo duże dawki kurkuminy, może to powodować skutki uboczne.

Kurkuma spożywana w nadmiarze może rozrzedzać krew, podrażniać żołądek i stymulować skurcze. Najczęstszymi działaniami niepożądanymi są problemy żołądkowo-jelitowe(biegunki, wzdęcia, nudności).

korzeń kurkumy
Tak wygląda korzeń, z którego pozyskujemy tę cenną przyprawę

Z przyjmowania kurkumy powinny zrezygnować osoby, które zażywają leki przeciwzakrzepowe. Osoby cierpiące na wrzody żołądka również nie powinny przyjmować kurkumy, może ona bowiem zaostrzyć chorobę.

Pamiętajmy, że długotrwałe stosowanie kurkumy w tabletkach może podrażniać przewód pokarmowy i trzymajmy się zasady, że nadmiar każdego pożywienia może szkodzić i być trucizna.

Kiedy pić kurkumę – wieczorem czy na czczo?

Jeśli zamierzasz zastosować kurację z wykorzystaniem kurkumy i wody to warto spożywać ją rano, najlepiej na czczo.

Sposób przygotowania takiej mikstury jest bardzo prosty. Podgrzewamy wodę i wsypujemy łyżeczkę kurkumy. Do smaku możemy dodać odrobinę pieprzu lub miodu.

Pamiętaj jednak, że miód jest dość kaloryczny – nie należy z nim przesadzać jeśli zależy nam na odchudzaniu.

Woda z kurkumą poprawia odporność, zmniejsza ilość wolnych rodników, przyspiesza trawienie i dobrze działa na mózg. To bardzo dobre wsparcie odchudzania, dzięki któremu można przyspieszyć efekt redukcji tłuszczu z brzucha, ud i pośladków.

Pamiętaj, że przekroczenie zalecanych dawek może skutkować pojawieniem się skutków ubocznych.

Kurkuma w kosmetyce

Kurkumę coraz częściej wykorzystujemy w kosmetyce. Szczególne zainteresowanie zyskała wśród producentów kosmetyków naturalnych. Możemy ją spotkać zarówno w perfumach, jak również kosmetykach do makijażu.

Kurkuma jest często stosowana w formie pasty – jako maseczka na twarz. Czasami pojawia się jako dodatek do pasty do zębów.

Kurkumina redukuje zmarszczki i jest wykorzystywana w zabiegach odmładzających. Chroni DNA skóry przed uszkodzeniami.

Tak szerokie wykorzystanie tej przyprawy sprawia, że cieszy się ona niesłabnącą popularnością nie tylko w kuchni indyjskiej.

Czy warto stosować kurkumę?

Kurkuma w kuchni azjatyckiej stosowana jest od tysięcy lat, bardzo często wykorzystywana jest w medycynie indyjskiej(ajurweda). Ma jednak również szerokie zastosowanie kosmetologii. Produkowane są z niej suplementy, które wspierają organizm w walce z różnymi dolegliwościami. Dodaje energii i zawiera cenne składniki, które możemy dostarczyć organizmowi bardzo niskim kosztem.

Kurkumina stosowana w odpowiedniej ilości oczyszcza wątrobę, reguluje poziom cukru oraz leczy stany zapalne. Dodatkowo wzbogaca dietę o cenne składniki odżywcze. To doskonałe wsparcie przewodu pokarmowego, które możemy dobrze wykorzystać by „wycisnąć” z niej maksimum dobroczynnego działania.

Polecamy: Przyspiesz metabolizm i zacznij w końcu chudnąć!

Spożywanie kurkuminy w odpowiednich ilościach jest bezpieczne i rzadko powoduje skutki uboczne. Nawet jeśli wystąpią są przeważnie łagodne.

Wiele osób pije ją codziennie rano – polecana jest jednak ostrożność. Zbyt duże dawki podrażniają przewód pokarmowy i mogą sprzyjać różnym skutkom ubocznym.

Badania pokazują, że stosowanie kurkuminy wspomaga odchudzanie. Z jej pomocą redukcja tłuszczu z brzucha, ud i pośladków powinna być zdecydowanie łatwiejsza.

Jedna odpowiedź

  1. Aga

Odpowiedz