2komentarze

Chrom – jaki ma wpływ na odchudzanie?

Chrom to pierwiastek śladowy, który korzystnie wpływa na metabolizm glukozy, białek i kwasów tłuszczowych. Dzięki temu chrom w przyjmowany w suplementach diety jest popularnym środkiem wspomagającym odchudzanie. Przeczytaj, jaki wpływ na zrzucenie zbędnych kilogramów ma chrom, w jaki sposób go przyjmować i czy zawsze jest to bezpieczne.

Czym jest chrom? Jaki ma wpływ na odchudzanie?

Chrom został odkryty już w 1797 roku, jednak dopiero w latach 60. ubiegłego wieku badania pokazały, że jest on bardzo ważnym pierwiastkiem śladowym, który bierze udział w wielu procesach w naszym organizmie.

Występuje on w dwóch postaciach:

  • chrom III, czyli chrom na III stopniu utlenienia – to mikroelement, który występuje w żywności i jest uważany za bardzo ważny składnik diety. Bierze on udział w wielu procesach metabolicznych i nie odkłada się w organizmie,
  • chrom VI, czyli chrom na VI stopniu utlenienia – jest on toksyczny dla człowieka, a jego pochodne wykorzystywane są w różnych gałęziach przemysłu. Pierwiastek ten ma potwierdzone działanie rakotwórcze.

W organizmie człowieka znajduje się tylko około 6 mg chromu. Jest on jednak bardzo ważny. Ten pierwiastek śladowy bierze udział w wielu procesach przemiany materii. Jego najważniejszą funkcją jest pobudzanie trzustki do produkcji insuliny oraz uczestniczenie w przemianie węglowodanów i białek.

Chrom zmniejsza ryzyko miażdżycy, obniżając poziom złego cholesterolu, jednocześnie zwiększając poziom “dobrego” cholesterolu. Bierze również udział w procesach antyoksydacyjnych i immunologicznych oraz syntezie witamin i hormonów.

Polecamy: Domowe sposoby na cellulit – jak się go szybko pozbyć?

Jak chrom może pomóc w odchudzaniu? Jest on bardzo ważnym składnikiem diety dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, bo pomaga przyśpieszyć utratę masy ciała. Wynika to z tego, że chrom bierze udział w procesach związanych ze zwiększeniem wrażliwości komórek na insulinę, a tym samym reguluje poziom cukru we krwi.

Kiedy organizm ma odpowiedni poziom glukozy, nie potrzebuje dostarczać jej z zewnątrz. To sprawia, że rzadziej pojawiają się napady głodu i zmniejsza się apetyt na słodycze, które mogą powodować tycie.

Ponadto chrom bierze udział w procesach związanych ze spalaniem tkanki tłuszczowej. Jest on elementem składowym wielu enzymów trawiennych. Bierze udział w metabolizmie białek i syntezie kwasów tłuszczowych.

czy chrom pomoże mi schudnąć?

Stosowanie produktów z chromem na odchudzanie stało się popularne w latach 80. i 90. XX wieku. Wyniki badań dotyczące działania chromu w walce z nadwagą są różne. Z pewnością nie można stwierdzić, że sama tabletka z jego dodatkiem pomoże w walce z dodatkowymi kilogramami.

Konieczne jest również wprowadzenie odpowiednio skomponowanej diety, składającej się z pełnowartościowych posiłków spożywanych o tych samych porach i zwiększona aktywność fizyczna, która przyspieszy metabolizm.

Odpowiednia dieta i ćwiczenia mogą być wspomagane suplementacją chromu, nie na odwrót.

Jakie są objawy niedoboru chromu?

Chrom z organizmu wydalany jest głównie z moczem, a także w niewielkim stopniu z żółcią czy potem. Do większej utraty chromu z moczem może przyczynić się stres, intensywna aktywność fizyczna, niewłaściwa dieta, karmienie piersią, cukrzyca czy korzystanie z suplementów diety zawierających chrom.

Warto przeczytać: Jak pić ocet jabłkowy, by szybko schudnąć?

Niedobór chromu może objawiać się spadkiem masy ciała, bólem głowy, rozdrażnieniem, nieuzasadnionym zmęczeniem, zniechęceniem, stanami lękowymi, odrętwieniem. Przy niedoborze chromu zwiększa się również apetyt na coś słodkiego, a jednocześnie spożywanie dużej ilości cukrów prostych sprawia, że chrom jest wydalany z organizmu. Niedobór chromu jest ten jednym z czynników ryzyka wystąpienia miażdżycy i cukrzycy.

Na niedostateczny poziom chromu w organizmie mogą również wskazywać:

  • nietolerancja glukozy,
  • obecność glukozy w moczu,
  • hiperinsulinemia,
  • insulinoodporność i obniżona liczba IR,
  • zaburzenia lipidowe,
  • zaburzenia wzrostu,
  • neuropatia lub encefalopatia.

Chrom organiczny czy nieorganiczny – który wybrać?

Zdecydowanie lepszym wchłanianiem charakteryzuje się chrom organiczny i to właśnie on lepiej uzupełni braki tego pierwiastka w organizmie. Wybierając chrom w tabletkach, warto zdecydować się na taki w postaci soli organicznej. Chrom organiczny wzbogacony witaminą C to najlepszy wybór, jeśli chodzi o tego typu preparaty.

W jakich pokarmach znajdę najwięcej chromu?

Chrom jest obecny w wielu produktach naturalnych. Za jego główne źródła uznaje się:

  • produkty pełnoziarniste,
  • ser,
  • orzechy, szczególnie orzechy brazylijskie,
  • szparagi,
  • drożdże,
  • grzyby,
  • owoce morza,
  • mięso z kurczaka i indyka,
  • brokuły,
  • zielony groszek,
  • kukurydza
  • gruszki,
  • daktyle,
  • pomidory,
  • żółtko jaj.

Przyswajalność chromu wzrasta w obecności kwasu askorbinowego i asparaginowego.

Utratę chromu z moczem nasila dieta bogata w cukry proste. Jego wchłanianie mogą utrudniać również tłuszcze i związki fosforowe (obecne w Coca-Coli, zupach w proszku). Jego przyswajanie może też upośledzić wapń.

Należy jednak pamiętać, że korzyści płynące z wapnia przewyższają straty wynikające z niedoboru chromu, dlatego nie wolno rezygnować ze spożywania produktów, które go zawierają.

Kiedy i w jakich dawkach przyjmować chrom?

Suplementacja chromu zalecana jest w przypadku niedoborów tego pierwiastka w organizmie, cukrzycy, nieprawidłowych wyników lipidogramu a także wspomagająco w przypadku zespołu policystycznych jajników i chorób neurodegeneracyjnych. Przyjmowanie chromu może być też pomocne u osób z nadwagą, otyłością i zaburzeniami psychicznymi.

Chrom dostępny jest na rynku w postaci suplementów diety, odżywek sportowych i dietetycznych. Zawierają one sole chromu (pikolinian chromu lub chlorek chromu), niektóre wykorzystują też drożdże wzbogacone w ten pierwiastek.

Dzienne zapotrzebowanie na chrom wynosi:

  1. u osób dorosłych: 0,05 – 0,02 mg/dobę,
  2. u dzieci i młodzieży: od 1 do 3 roku życia 0,02 – 0,08 mg/dobę, od 4 do 6 roku życia 0,03 – 0,12 mg/dobę, od 7 roku życia 0,05 – 0,2 mg/dobę,
  3. u niemowląt: do 6 miesiąca życia 0,02 – 0,08 mg/dobę, od 6 miesiąca życia do 1 roku życia 0,02 – 0,06 mg/dobę. [1]Sobański L., Sprzęczka-Niedolaz M., Łebek G., Rola chromu w życiu człowieka, “Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2007

Więcej powinny go dostarczać osoby uprawiające sport, ciężko pracujące fizycznie lub będące na diecie wysokocukrowej, ponieważ wówczas z moczem wydalają więcej tego pierwiastka.

W przypadku upośledzonej tolerancji glukozy zaleca się dawki chromu wynoszące od 0,4 do 0,6 mg/dzień.

W celu uniknięcia przedawkowania chromu najlepiej sięgać po odpowiednie suplementy po konsultacji z lekarzem. Warto również wykonać badania w celu określenia poziomu chromu we krwi.

Nadmiar chromu – czy można przedawkować?

Chrom jest specyficznym pierwiastkiem – zarówno jego niedobór, jak i nadmiar może być szkodliwy dla naszego organizmu.

Mimo że chrom usuwany jest z organizmu stosunkowo szybko, dostarczanie zbyt wysokich dawek tego pierwiastka może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu. Przedawkowanie chromu raczej nie występuje przy dobrze zbilansowanej diecie, jednak może się pojawić w przypadku zbyt częstego sięgania po tabletki z chromem lub przy nieprawidłowej suplementacji. Dlatego sięgnięcie po chrom warto wcześniej skonsultować z lekarzem.

Jak nadmiar chromu objawia się w naszym organizmie? Może on pogarszać wchłanianie żelaza, co – w najgorszym wypadku – stwarza ryzyko anemii. Ze względu na to, że chrom działa mutagennie, jego nadmiar może również doprowadzić do uszkodzenia struktur DNA i być powodem zwiększonego ryzyka chorób nowotworowych. Stwarza też ryzyko pogorszenia wchłaniania się cynku i wystąpienia wrzodów żołądka i dwunastnicy.

Przypisy:

Przypisy:
1Sobański L., Sprzęczka-Niedolaz M., Łebek G., Rola chromu w życiu człowieka, “Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2007

Komentarzy

  1. Jaggna1990
  2. klaudia

Odpowiedz