brakkomentarzy

Siemię lniane na odchudzanie – poznaj jego właściwości

Siemię lniane znane jest w medycynie naturalnej od wielu lat. Ma bogate właściwości i wspiera pracę układu pokarmowego. Wiele osób wierzy, że kuracja z wykorzystaniem siemienia lnianego pomoże w odchudzaniu. Czy faktycznie nasiona lnu są w stanie przyspieszyć metabolizm i pomóc w powrocie do lepszej formy?

Jakie właściwości ma siemię lniane?

Siemię lniane to prawdziwe bogactwo witamin i minerałów, które możemy dostarczyć organizmowi bardzo niskim kosztem.

W swoim składzie siemię lniane zawiera:

  • Witaminy z grupy B(B1, B2, B3, B5, B6,)
  • Witaminę C,
  • Magnez,
  • Cynk,
  • Wapń,
  • Błonnik,
  • Kwas foliowy,
  • Liczne aminokwasy,
  • Kwasy tłuszczowe omega-3,
  • Sterole roślinne,
  • Kwas alfa linolenowy
  • Przeciwutleniacze.

Siemię lniane to prawdziwe bogactwo błonnika pokarmowego [1]Flaxseed—a potential functional food source – Priyanka Kajla, Alka Sharma & Dev Raj Sood https://doi.org/10.1007/s13197-014-1293-y, który ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie i pomaga kontrolować wagę.

Regularne spożywanie nasion lnu pomoże nam zmniejszyć ryzyko raka i będzie miało dobry wpływ na nasz układ pokarmowy. Zapewni nam też cenne składniki odżywcze w postaci witamin i minerałów. Co ciekawe siemię lniane dobrze oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy.

To naturalny lek, który wywodzi się z Bliskiego Wschodu. Jego pro-zdrowotne właściwości znane są już od czasów starożytnych.

Bardzo ważną zaletą siemienia lnianego jest fakt, że charakteryzuje się ono wyjątkowo korzystnym stosunkiem kwasów omega-3 do omega-6.

Siemię lniane z powodzeniem stosowane jest w łagodzeniu dolegliwości jelita drażliwego(IBS). Poprawia stan mikroflory jelit i powoduje efektywniejsze wchłanianie składników odżywczych.

Siemię lniane na odchudzanie – czy pomoże?

Siemię lniane to doskonałe źródło błonnika, który reguluje nasz układ pokarmowy i ma korzystny wpływ na jelita. Jest szczególnie polecany osobom, które zmagają się z zaparciami. Bogactwo błonnika ma jednak jeszcze inne zalety – po spożyciu nasion lnu zawarty w nich błonnik zwiększa swoją objętość powodując uczucie sytości.

Wystarczy delikatnie posypać posiłek nasionami lnu, by nie odczuwać głodu przez dłuższy okres czasu.

Inną substancją, która hamuje apetyt jest zawarta w siemieniu leptyna, która działa na odpowiednie receptory powodując zmniejszony apetyt.

Stosując regularnie siemię lniane możemy zjeść mniejszy posiłek, a to bezpośrednio przekłada się na ilość dostarczonych organizmowi kalorii. Dodatkowo siemię lniane obniża poziom cukru we krwi, pomaga też pozbyć się nadmiaru złego cholesterolu.

Warto wiedzieć: Dlaczego błonnik pomaga w odchudzaniu? Sprawdź jego właściwości

Napar z siemienia lnianego pomaga kontrolować metabolizm i jest prawdziwym wsparciem w trakcie kuracji odchudzających. Zawarte w nim mikro i makroelementy wspierają organizm w walce z nadwagę.

Obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych ma spory wpływ na naszą wagę, siemię lniane poprawia perystaltykę jelit [2]Błonnik – dr hab. n. med. Lucyna Ostrowska https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/67301,blonnik i ułatwia wypróżnianie.

Liczne badania pokazują, że osoby stosujące siemię lniane są w stanie notować lepsze efekty podczas kuracji odchudzających odchudzających.

Co ważne, dzięki piciu naparu z lnu oczyszczamy organizm z toksyn. Siemię lniane ma więc niezaprzeczalnie działanie detoksykujące.

Napar z siemienia lnianego czy mielenie – jak go przygotować?

Siemię lniane można przyjmować na wiele sposobów. Do najpopularniejszych zaliczamy:

  • zalewanie przegotowaną wodą – 2-3 łyżki siemienia zalewamy wodą(ciepłą) i pozostawiamy na kilka godzin. Tak przygotowaną miksturę pijemy 2-3 razy dziennie. Takie przygotowanie doskonale sprawdzi się w przypadku biegunek oraz łagodzenia objawów choroby wrzodowej.
  • mielenie i posypywanie potraw – ziarna lnu mielimy w młynku do kawy i posypujemy posiłki. Tak przygotowane siemię doskonale sprawdzi się jako dodatek do wielu potraw, ciast czy nawet chleba.
  • stosowanie w formie oleju lnianego – ma on zdecydowanie większą biodostępność, olej jest jednak droższy od surowych nasion lnu.

nasiona lnu w całości
Nasiona lnu w formie niezmielonej.

Pamiętajmy, że obróbka termiczna powoduje utlenianie witamin. Najwięcej cennych właściwości zawierać będzie nieprzetworzone siemię lniane.

Czy siemię lniane może powodować skutki uboczne?

Pomimo tego, że siemię lniane zawiera sporo witamin i ma bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie, to w niektórych przypadkach może powodować skutki uboczne, które występują przeważnie w przypadku spożycia zbyt dużej ilości siemienia.

Pamiętajmy, że spożywanie go w ilości powyżej 3 łyżek dziennie, może mieć negatywne konsekwencje i powodować skutki uboczne.

W składzie siemienia lnianego znajdują się związki cyjanowe(nitrylozydy: linustatyna oraz neolinustatyna). Przyjmuje się jednak, że stosowanie 3 łyżek siemienia lnianego jest bezpieczne dla naszego zdrowia.

Polecamy: Czy ocet jabłkowy odchudza? Sprawdź jego właściwości

Wiele źródeł podaje, że zalewanie siemienia lnianego gorącą wodą zapobiega cyjanogenezie. Enzym, który aktywuje przemiany jest białkiem, które w gorącej wodzie traci swoje właściwości.

Duża zawartość błonnika może również powodować efekt przeczyszczający, co z kolei w skrajnych przypadkach może prowadzić do odwodnienia.

Stosując siemię lniane warto więc pić większą ilość płynów, które zapobiegną odwodnieniu. Pamiętajmy, by dostarczyć organizmowi przynajmniej 2 litrów płynów dziennie. Unikajmy napojów gazowanych i słodzonych.

Jeśli będziemy spożywać siemię lniane zgodnie z zaleceniami, to żadne skutki uboczne nie powinny nas dotknąć. W diecie każdego człowieka znajdą się braki, które można uzupełniać wykorzystując nasiona lnu. Przyspieszenie metabolizmu, kontrola poziomu cholesterolu czy lepsze efekty odchudzania, to tylko niektóre z zalet siemienia.

Kiedy pić siemię lniane – rano czy wieczorem?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jeśli picie go ma wspomagać odchudzanie, to najlepiej byłoby unikać spożywania siemienia na noc – w 100g siemienia znajduje się aż 42g tłuszczu. W takim przypadku najlepszym wyjściem będzie stosowanie nasion lnu rano oraz w ciągu dnia, jako dodatek do posiłków.

Pamiętajmy, by siemię lniane wprowadzać do diety stopniowo. Początkowo wystarczy jedna łyżka. Zbyt szybkie przyjmowanie pełnej dawki może skutkować problemami żołądkowo-jelitowymi.

Nie tylko pora dnia, w której przyjmujemy nasiona lnu ma znaczenie. Ważne, by zadbać o dobrej jakości surowiec – przed zakupem sprawdzajmy dokładnie skład siemienia. Kupujmy wyłącznie naturalny produkt, bez dodatków i konserwantów, które mogą źle wpływać na właściwości lnu.

Warto zaznaczyć, że nasiona lnu można stosować całe lub zmielone, bardzo dobrze uzupełniają każdy posiłek w cenne substancje odżywcze. Z siemienia lnianego możemy także przygotować kosmetyki takie jak maseczki do włosów czy odżywkę do skóry.

Siemię lniane mielone czy całe ziarna?

Siemię lniane kupić możemy w różnych formach. Sprzedawane jest w postaci oleju, całych nasion oraz zmielonego proszku. Która z tych form jest najlepsza?

Mielone siemię lniane wydaje się najlepszym rozwiązaniem, ponieważ nadaje się do natychmiastowej konsumpcji. Czy jest to jednak optymalny wybór dla kogoś, kto dba o zdrowie? Niekoniecznie!

Należy pamiętać, że składniki pokarmowe takie jak witaminy mają tendencję do utleniania się. Po zmieleniu należy przechowywać je w szczelnym opakowaniu, z dala od źródła światła.

Wydaje się więc, że nie warto kupować gotowego mielonego siemienia. Mimo, że jest to wygodniejsze rozwiązanie, to bez wątpienia zabiera sporą porcję witamin.

Foliowe opakowanie, w którym kupimy zmielone nasiona lnu nie zapewni idealnych warunków przechowywania. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest więc samodzielne mielenie całych nasion i wykorzystywanie ich na bieżąco.

Jeśli musimy je przechowywać – róbmy to prawidłowo. Z pomocą przyjdzie zakręcany pojemnik, który należy umieścić w chłodnym i zacienionym miejscu.

Siemię lniane na zaparcia – czy warto je stosować?

Siemię lniane poprawia działanie układu pokarmowego. Bardzo fajnie radzi sobie z zaparciami – zarówno u osób dorosłych, jak również dzieci.

Szybkie działanie spowodowane jest dużą zawartością błonnika, który ma niebagatelny wpływ na proces trawienia. Poprawia perystaltykę jelit i zwiększa nasycenie stolca w wodę, przez co przyczynia się do likwidacji zaparć.

Przeczytaj też: Środki przeczyszczające – czy są bezpieczne? Jak wpływają na odchudzanie?

Lepszy pasaż jelitowy to mniejsze wzdęcia, brak bólu brzucha i prawidłowe wchłanianie składników pokarmowych. Leczenie zaparć z wykorzystaniem nasion lnu rozpoczynamy od jednej łyżeczki siemienia. Docelowo możemy dojść do 2-3 łyżek stołowych.

W przypadku pojawienia się bólów brzucha dawkę należy zmniejszyć.

Pamiętajmy, że podczas kuracji siemieniem lnianym ważna jest zwiększona ilość płynów, które musimy dostarczyć organizmowi każdego dnia. Powinniśmy spożywać przynajmniej 2 litry wody dziennie. To właśnie woda sprawi, że będziemy w stanie wykorzystać pozytywne właściwości błonnika i zredukować zaparcia.

Kiedy zrezygnować ze stosowanie siemienia lnianego?

Siemię lniane jest dobrze tolerowane przez większość osób. Nie powinny go jednak w nadmiarze przyjmować kobiety w ciąży i karmiące oraz osoby z alergią na siemię.

Jeśli w trakcie jego stosowania odczuwasz uporczywe bóle brzucha lub cierpisz na biegunkę, również powinieneś zrezygnować z jego przyjmowania.

Pamiętajmy, że w uniknięciu problemów żołądkowych pomóc może stopniowe wprowadzanie siemienia lnianego do naszej diety.

Siemię lniane – właściwości nie tylko odchudzające. Maseczka na skórę i włosy

Cenne właściwości siemienia lnianego wykorzystywane są nie tylko w dietetyce. Nasiona lnu są równie często stosowane w kosmetyce.

Doskonale sprawdzają się jako:

  • odżywka do włosów – dobroczynne właściwości zapewnia kwas linolowy oraz kwas α-linolenowy, który wchłania się we włosy i je odżywia.
  • maseczka na skórę – te same składnik pozwalają stosować siemię lniane na skórę. Nawilżają ją, wygładza zmarszczki i poprawiają wygląd.

nasiona lnu przed zbiorem
Nasiona lnu przed zbiorem.

Siemię lniane bardzo często stosowane jest w kosmetykach naturalnych. Ma działanie wybielające, odmładzające a dzięki zawartości choliny łagodzące podrażnienia. Zawarte w siemieniu lnianym kwasy tłuszczowe omega 3 chronią przed negatywnym działaniem promieni słonecznych.

Siemię lniane znajdziemy w składzie preparatów do pielęgnacji skóry i włosów.

Na jakie efekty można liczyć stosując siemię na odchudzanie?

Bez wątpienia siemię lniane ma właściwości odchudzające i pomaga kontrolować wagę. Korzystnie wpływa zarówno na jelita, jak również na żołądek. Samo stosowanie tej rośliny nie sprawi jednak, że zaczniemy chudnąć w szybkim tempie.

To tylko jeden z elementów mających wpływ na naszą wagę. Odchudzanie to złożony proces, który wymaga czasu i odpowiedniego odżywiania. Stosując siemię lniane na odchudzanie możemy liczyć na lepsze efekty. Pamiętajmy jednak, że główną zaletą nasion lnu jest fakt, że są zdrowe i mają korzystne właściwości nie tylko odchudzajace.

Podstawą w odchudzaniu jest jednak odpowiednia dieta. Nasiona lnu ze względu na dużą zawartość błonnika oraz innych cennych składników mogą przyspieszyć efekty. Nie zapewnią jednak szybkiej redukcji w momencie, gdy nasza dieta jest zła.

Warto przeczytać: Ile wody pić, by schudnąć? Czy to może się udać?!

Jeśli myślisz, że 2 lub 3 łyżeczki nasion lnu załatwią sprawę nadwagi, to możesz się rozczarować. Jeśli jednak zrozumiesz zasadę działania tej rośliny, to dostrzeżesz zalety takie jak: niższy poziom cholesterolu, działanie przeciwnowotworowe czy w końcu szybsze odchudzanie.

Pamiętajmy, że na utratę wagi wpływ ma wiele czynników. Bez odpowiedniej diety, dobrych nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej niewiele uda się zdziałać. Dieta, ćwiczenia i wspomagacze takie jak nasiona lnu sprawią, że kontrola masy ciała stanie się przyjemnością.

Podsumowanie: Czy warto stosować siemię lniane?

Moc witamin, minerałów i substancji odżywczych zawartych w siemieniu lnianym to gwarancja lepszego działania naszego organizmu.

Szybsze uczucie sytości, które osiągniemy dzięki siemieniu lnianym, doskonałe źródło kwasów omega 3 i 6 – to tylko niektóre zalety płynące z regularnego stosowania tej rośliny w naszej kuchni.

Siemię warto spożywać regularnie ale w odpowiedniej ilości. Pamiętajmy, że każdy składnik naszej diety jedzony w nadmiarze może powodować pewne szkody dla organizmu. Dbajmy więc o siebie stosując podstawowe zasady zdrowego odżywiania.

Przypisy:

Przypisy:
1Flaxseed—a potential functional food source – Priyanka Kajla, Alka Sharma & Dev Raj Sood https://doi.org/10.1007/s13197-014-1293-y
2Błonnik – dr hab. n. med. Lucyna Ostrowska https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/67301,blonnik

Odpowiedz