Olej lniany – poznajemy jego sekrety

Odkąd okrzyknięto go jednym z „superfoods” olej lniany staje się coraz popularniejszy nie tylko w naszym kraju, ale też na całym świecie. Jest cennym źródłem kwasów omega-3 i omega-6. Ma działanie antyoksydacyjne i chroni nas przed rozwojem nowotworów. Jak pić olej lniany, by czerpać z jego dobroczynnych właściwości?

Z czego powstaje olej lniany?

Olej lniany produkowany jest z lnu zwyczajnego, który jest rośliną pochodzącą z Bliskiego Wschodu. W chwili obecnej nie występuje dziko, a jest jedynie roślina uprawną. Ma piękne, niebieskie kwiaty, z których zebrać można od 10 do 12 nasion. To właśnie popularne siemię lniane, które ma wiele prozdrowotnych właściwości.

Olej lniany powstaje w procesie tłoczenia na zimno nasion lnu zwyczajnego. Otrzymujemy w ten sposób żółtą ciecz o cierpkim, lekko orzechowym smaku, która następnie przelewana jest do ciemnych butelek, które mają za zadanie ochronę cennych właściwości oleju lnianego przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Jakie właściwości ma olej lniany?

Olej lniany jest cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Ma wiele cennych właściwości, jedną z nich jest regulacja poziomu cholesterolu. Pijąc regularnie olej lniany, zmniejszamy tzw. zły cholesterol (LDL) i podnosimy poziom dobrej frakcji (HDL).

„Superfoods” okrzyknięty został z powodu właściwości antynowotworowych. Jest doskonałym źródłem cennych antyoksydantów, które chronią przed powstaniem raka piersi, prostaty czy jelita grubego.

Polecamy: Czy warto stosować mąkę kukurydzianą?

Olej lniany poprawia metabolizm i reguluje pracę układu nerwowego. Ma wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Stosowany jest nie tylko wewnętrznie, ale i zewnętrznie. Jest częstym składnikiem maseczek odżywczych, które nakładać można zarówno na skórę, włosy, jak i paznokcie.

Czy warto pić olej lniany?

Ze względu na swoje dobroczynne właściwości olej lniany polecany jest nie tylko do picia jako „napój” wzmacniający, warto korzystać z niego na co dzień w kuchni. Z powodzeniem można stosować go do np. przy robieniu sałatek warzywnych.

Warto wiedzieć, że oleju lnianego nie należy poddawać obróbce cieplnej, nie daje się do pieczenia ani smażenia. Stosowany w ten sposób traci swoje cenne właściwości.

jak powstaje olej lniany?Olej lniany powstaje z nasion lnu.

Idealnie nadaje się do stosowania na zimno jako dodatek do gotowych dań. Można nim polać sałatki, gotowane warzywa, ale też używać go do past.

Kiedy warto stosować olej lniany?

Olej lniany korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Jest idealnym dodatkiem do zdrowej, zbilansowanej diety. Szczególne korzyści z jego spożywania czerpać będą osoby:

  • zmagające się z depresją i zaburzeniami nastroju,
  • cierpiące na miażdżycę i nadciśnienie,
  • z obniżoną odpornością,
  • z miażdżycą i nadciśnieniem
  • z hipercholesterolemią

Olej lniany poprawia perystaltykę jelit, może więc łagodzić zaparcia. Zapewnia solidną porcję kwasów tłuszczowych.

Jak pić olej lniany? Rano czy na noc?

Olej lniany z powodzeniem możemy pić rano, wiele osób decyduje się na stosowanie go na czczo. Można go jednak spożywać w ciągu dnia. Zalecaną dawką jest 1-2 łyżki stołowe na dobę. Należy zachować ostrożność z piciem oleju lnianego na noc w sytuacji, gdy zmagamy się z otyłością. Jak każdy tłuszcz olej lniany dostarcza sporej ilość kalorii.

Warto wiedzieć, że olej lniany musi być odpowiednio przechowywany, najlepiej w lodówce, by nie stracił swoich właściwości. Prawdziwy olej lniany sprzedawany jest w ciemnych butelkach. Starajmy się spożyć go w stosunkowo krótkim czasie po otwarciu. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zakup małych butelek, które będziemy mogli szybko zużyć.

Warto wiedzieć: Kiedy pić zakwas buraczany, rano czy wieczorem?

Wiele osób stosuje olej lniany zgodnie z zaleceniami diety dr. Budwig. Zaleca on stosowanie dawki dziennej w ilości 4-8 łyżek, dostosowanych do wagi konkretnej osoby.

Czy każdy może stosować olej lniany?

Olej lniany tak samo jak każdy inny tłuszcz obciąża pracę przewodu pokarmowego. Duża jego ilość może nasilać biegunki u osób z wrażliwym przewodem pokarmowym. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby stosujące dietę niskotłuszczową.

Nadmierna ilość oleju lnianego może nasilać objawy zapalenia jelit, chorób wątroby czy trzustki. Pamiętajmy, by w spożywaniu tego dobroczynnego składnika kierować się zasadami zdrowego rozsądku. Każde pożywienie stosowane w nadmiarze może bowiem szkodzić naszemu organizmowi.

Olej lniany jest niezwykle zdrowy i dostarcza nam cennych składników odżywczych. Odpowiednie dawkowanie poprawi działanie organizmu i będzie działać na jego korzyść.

 

 

Odpowiedz