Elektrolity wiosną i latem – czy można je pić codziennie?

Wiosna i wczesne lato to czas, kiedy cieszymy się słońcem, ciepłem i coraz dłuższym dniem. Jednak ta pora roku to nie tylko piękna pogoda, ale coraz częściej upały powodujące, że mocno się pocimy. Czy w takiej sytuacji warto sięgać po elektrolity?

Jak wpływają one na nasze samopoczucie w upalne dni? Czy zdrowe osoby powinny je przyjmować latem? Czy można je pić codziennie? Postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania – zapraszamy do lektury.

Co to są elektrolity i dlaczego są ważne?

Elektrolity to nic innego jak jony soli, które znajdują się w naszym ciele, a dokładnie w płynach ustrojowych takich jak krew czy osocze. Są one kluczowe dla pracy mięśni i mózgu. Wpływają też na odpowiednie przewodzenie impulsów elektrycznych.

Niedobory elektrolitów mogą prowadzić do wielu przykrych objawów takich jak nieprawidłowe ciśnienie, skurcze mięśni, biegunki niewiadomego pochodzenia czy nadmierna senność.

Wszystko to sprawia, że warto zadbać o odpowiedni poziom elektrolitów, bo skutki ich długotrwałego niedoboru mogą być dla nas mało przyjemne.

Kiedy tracimy nasz zapas elektrolitów?

Większość osób zmagających się z niedoborem elektrolitów zgłasza się do lekarza z powodu przedłużających się infekcji przebiegających z wysoką gorączką. Bardzo często główną przyczyną są infekcje rotawirusowe (grypa żołądkowa) – prowadzą one do intensywnych wymiotów i biegunki, które są główną przyczyną zaburzeń elektrolitowych w naszym organizmie.

Przyczyną nadmiernej utraty elektrolitów może być również upał. Intensywne pocenie w gorące dni, gdy temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, sprawia, że wzrasta nasze zapotrzebowanie na płyny. Niestety bardzo często zapominamy, jak ważne jest… picie, a bez odpowiedniej ilości płynów nasze samopoczucie się pogarsza, a my możemy doświadczać przykrych objawów:

  • Zmęczenia i osłabienia
  • Skurczów mięśni
  • Zaburzeń rytmu serca
  • Zawrotów głowy

Dlatego tak ważne jest, aby dbać o odpowiednie nawodnienie i uzupełnianie elektrolitów, zwłaszcza podczas intensywnego wysiłku fizycznego w upalne dni.

Jak uzupełniać elektrolity? Ile wody wypijać dziennie?

Pomimo dużej popularności gotowych mieszanek zawierających elektrolity, większość zdrowych osób wcale ich nie potrzebuje, by czuć się dobrze w upalny dzień. Zamiast nich powinniśmy wybierać wodę mineralną, która jest w stanie zaspokoić potrzeby większości zdrowych osób na elektrolity.

Na dodatkową „suplementację” powinny decydować się osoby intensywnie trenujące oraz ludzie z zaburzeniami gospodarki elektrolitowej. Czasami mogą to być osoby starsze lub chore. Napoje izotoniczne mogą pomóc, ale pamiętajmy, by nie przesadzać z ilością i nie sugerować się reklamami, które coraz częściej zalecają, by elektrolity przyjmować codziennie i to niezależnie od pogody oraz stanu naszego stanu zdrowia.

Chyba każdy z nas słyszał, że powinniśmy wypijać 8 szklanek wody dziennie, ale nie jest ono do końca prawdziwe. Dlaczego? Ano dlatego, że każdy z nas jest inny. Drobna kobieta o wadze 45 kg pijąc tyle samo, co dobrze zbudowany mężczyzna ważący 95 kg może nie czuć się zbyt dobrze.

Powinniśmy dostosować ilość wypijanych płynów do swojej wagi, wieku i stanu zdrowia, ale też podejmowanej aktywności fizycznej. Im więcej się ruszamy, tym więcej płynów tracimy i tym więcej powinniśmy dostarczać wody, by nasz bilans nie był ujemny!

Naturalne źródła elektrolitów- co jeść i pić, by nie musieć kupować specjalnych napojów?

Naturalne i całkowicie bezpieczne źródła elektrolitów to przede wszystkim woda, najlepiej mineralna, ale także soki warzywne i owocowe oraz produkty bogate w składniki mineralne.

Do naturalnych produktów z dużą zawartością elektrolitów zaliczyć można sól kuchenną, która w swoim składzie zawiera sód. Cenne mogą być dla nas różnego rodzaju warzywa i owoce zawierające dużą porcję potasu. Nie można zapomnieć o produktach mlecznych, które dostarczają sporej ilości wapnia i wody mineralnej oraz tej z kranu, które są bogate w magnez.

Wiele osób zachwyca się wodą kokosową i trudno się im dziwić, ponieważ jest ona cudownym napojem nawadniającym zawierającym w swoim składzie podstawowe elektrolity takie jak magnez, sód i potas, a także wiele cennych witamin.

Pamiętajmy, że zapewniając sobie dostęp do wody i odpowiednio się odżywiając, minimalizujemy ryzyko powstania zaburzeń elektrolitowych.

Jak poznać, że mamy niedobór elektrolitów?

W każdym laboratorium można wykonać pomiar elektrolitów we krwi, ale jeśli nie mamy problemów ze zdrowiem, a zastanawiamy się, czy spożywamy odpowiednią ilość wody w upalne dni, warto zacząć obserwować swój… mocz.

Nasz mocz powinien mieć kolor słomkowy – tzn. jasno żółty. Jeśli zaobserwujesz, że w upalne dni staje się mocno żółty, to będzie pierwszy znak, by zacząć spożywać więcej wody i to, nawet gdy nie czujemy jeszcze pragnienia.

Czy można pić elektrolity codziennie?

Napoje izotoniczne cieszą się niesłabnącą popularności wśród osób trenujących czy to amatorsko, czy zawodowo. W ostatnim czasie zauważyć można coraz więcej produktów będących mieszanką elektrolitów, które są polecane nie tylko sportowcom, ale także zdrowym osobom, dzieciom czy seniorom.

Wiele osób zastanawia się, czy elektrolity można pić codziennie – tak, ale pod pewnymi warunkami. Codziennie elektrolity powinny przyjmować osoby zmagające się z intensywnymi wymiotami lub biegunką. Codzienne ich spożywanie mogą również rozważyć sportowcy, którzy w upalne dni ćwiczą intensywnie na dworze. Duża utrata płynów podczas treningu może usprawiedliwiać stosowanie gotowych produktów elektrolitowych.

W przeciwnym wypadku, jeśli jesteś zdrowy, nie masz objawów odwodnienia i nie trenujesz intensywnie w upalne dni, pij wodę i dbaj o dietę, a efekt będzie podobny do stosowania gotowych elektrolitów!

Odpowiedz