Owsianka na śniadanie – idealna? Kto nie powinien jej jeść?

Płatki owsiane wielu z nas nie kojarzą się najlepiej, ale wykorzystując odpowiedni przepis, można zapewnić swojemu organizmowi prawdziwą bombę odżywczo-witaminową, a przy okazji zjeść pyszne śniadanie.

Jak przygotować owsiankę i dlaczego warto to robić jak najczęściej? Dowiesz się tego z dzisiejszego wpisu, w którym weźmiemy na warsztat właśnie płatki owsiane!

Czy owsianka na śniadanie to dobry pomysł?

Płatki owsiane mogą być pysznym śniadaniem, które dostarczy sporo energii tak bardzo potrzebnej do rozpoczęcia kolejnego dnia pełnego wyzwań. Popularna owsianka jest bogatym źródłem wielu składników odżywczych.

Zapewnia sporą dawkę magnezu, potasu, wapnia, ale także żelaza i cynku. To prawdziwe bogactwo błonnika pokarmowego, który wspiera prawidłową pracę układu pokarmowego.

Owsianka dba o gospodarkę lipidową i węglowodanową, a to wszystko dzięki zawartości beta-glukanów, które są też odpowiedzialne za usuwanie z organizmu obcych substancji. Aktywują one komórki układu immunologicznego i przyczyniają się do zwiększenia odporności.

Owsianka na śniadanie to doskonały posiłek dla osób, które pragną schudnąć. Dlaczego? Ano dlatego, że zawiera w sobie sporo błonnika pęczniejącego w żołądku i powodującego szybsze uczucie pełności. Warto podkreślić, że płatki owsiane zawierają w swoim składzie sporą ilość węglowodanów złożonych, które trawią się dłużej, zapewniając stopniowe uwalnianie energii w ciągu dnia.

Owsianka to spora porcja mikroelementów pomagających odmładzać organizm. To także pokaźna dawka witaminy B6, która poprawia koncentrację i ułatwia przyswajanie wiedzy.

Pisząc o zaletach owsianki jedzonej na śniadanie, nie można zapomnieć, że zawiera ona liczne przeciwutleniacze, które hamują rozwój wolnych rodników i niwelują ryzyko zapadnięcia na wiele poważnych chorób.

Kto nie powinien jeść płatków owsianych?

Przyjęło się, że owsianka jest wprost idealnym śniadaniem, ale warto wiedzieć, że nie dla każdego będzie ona dobrym rozwiązaniem. Kto nie powinien jeść płatków owsianych?

  • Osoby z celiakią nie powinny jeść owsianki – co prawda owies sam w sobie nie posiada glutenu, ale istnieje spore prawdopodobieństwo, że w procesie produkcji zostaną one nim „zanieczyszczone”.
  • Osoby z zespołem jelita drażliwego mogą odczuwać nasilenie dolegliwości – produkty z dużą zawartością błonnika pokarmowego takie jak płatki owsiane są pożywką dla bakterii.jelitowych, które mogą zacząć się szybko rozrastać, powodując uczucie pełności, gazy i wzdęcia.
  • Osoby chorujące na dnę moczanową – w płatkach owsianych znaleźć można sporą dawkę puryn, które mogą nasilać objawy tej choroby.

Jak widzisz, owsianka nie ma wielu przeciwwskazań, a większość problemów takich jak wzdęcia czy gazy można uniknąć, wprowadzając ją do naszego jadłospisu stopniowo i odpowiedni przygotowując. Warto pamiętać, że płatki owsiane jedzone na surowo są trudno przyswajalne i mogą powodować skutki uboczne ze strony układu pokarmowego.

Najlepsze przepisy na dietetyczne płatki owsiane

W sieci znaleźć można wiele przepisów, które marą sprawić, że owsianka na śniadanie będzie idealnym daniem, które z jednej strony zapewni długotrwałe uczucie sytości, z drugiej dostarczy organizmowi cennych witamin oraz składników odżywczych.

Jak przygotować płatki owsiane? Pewnie większości z nas danie to kojarzy się z owsianką na wodzie, ale do jej przygotowania można też wykorzystać mleko (nie stosować w przypadku nietolerancji laktozy) lub jogurt.

Jak przygotować pyszną, pożywną i zdrową owsiankę na śniadanie? Poniżej kilka ciekawych przepisów.

Owsianka na mleku

Owsianka przygotowana na mleku ma bardzo wiele dobrych właściwości, a zastosowanie naturalnych dodatków w postaci daktyli, rodzynek lub suszonych fig sprawia, że jej smak jest naprawdę bardzo dobry.

Taka owsianka nie jest wskazana dla osób zmagających się z nietolerancją laktozy. W takiej sytuacji zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przygotowanie jej na wodzie.

Jak przygotować smaczną owsiankę na mleku?

  1. Wieczorem zalewamy suszone owoce (morele, śliwki, rodzynki), by zmiękły,
  2. Do mleka wsypujemy porcję płatków owsianych i czekamy, aż wszystko się zagotuje,
  3. Zmniejszamy temperaturę na kuchni i delikatnie wszystko mieszamy, dodając do środka suszone owoce,
  4. Po zmięknięciu płatków czekamy, do momentu, gdy owsianka ostygnie i dodajemy do niej odrobinę sera ziarnistego oraz jogurtu naturalnego.

W sezonie letnim możemy jako dodatków użyć świeżych owoców takich jak truskawki, maliny czy borówki amerykańskiej. Tak przygotowane śniadanie to spora porcja energii, która uwalniana będzie przez wiele godzin.

Owsianka na wodzie

Owsianka na wodzie jest najprostsza w przygotowaniu, ale jej smak może pozostawiać wiele do życzenia. Jak przygotować ją w ten sposób w kilka minut?

Przepis jest bardzo prosty:

  1. Wlewamy do garnka wodę i wsypujemy płatki owsiane,
  2. Doprowadzamy do wrzenia,
  3. Całość mieszamy i gotujemy, aż owsianka stanie się gęsta,
  4. Na samym końcu dodajemy szczyptę cukru i soli.

Do tak przygotowanej owsianki dodać możemy dodatki wedle preferencji. Wiele osób wykorzystując przepis na płatki owsiane na wodzie po delikatnym przestudzeniu, dodaje do środka jogurt naturalny, migdały, dojrzałego banana lub suszone owoce, które zdecydowanie poprawiają smak.

Płatki owsiane na śniadanie – z czym najlepiej jeść owsiankę?

W sieci znaleźć można dziesiątki przepisów na płatki owsiane. Tak naprawdę przygotowanie tego dania jest niezwykle proste i daje nam ono sporą możliwość improwizacji.

Do owsianki można dodać zarówno świeże, jak i suszone owoce, ale dobrze smakuje też z migdałami lub orzechami. Można do niej przemycić mielony słonecznik lub łyżkę oliwy z oliwek, lub oleju lnianego.

To od nas zależy, jak będzie wyglądała nasza idealna owsianka na śniadanie. Warto jednak pamiętać, by podczas komponowania własnego przepisu wykorzystywać wyłącznie produkty zdrowe. W przeciwnym wypadku nasze płatki owsiane stracą to, co w nich najważniejsze!

Płatki owsiane jak jeść? Na śniadanie, obiad czy kolację?

Płatki owsiane w 100 gramach zawierają 373 kcal, a więc najlepiej będzie zjadać je na śniadanie, szczególnie że w swoim składzie zawierają węglowodany złożone, które trawią się dość wolno. Wydaje się, że owsianka zjedzona na kolację nie jest dobrym sposobem, by zachować prawidłową wagę, ale taki sposób jej spożywania ma też swoje zalety.

Coraz częściej mówi się, że płatki owsiane pomagają rozwiązać problem z bezsennością, a wszystko przez to, że w swoim składzie zawierają witaminę B oraz melatoninę, które zwiększają produkcję serotoniny.

Jeśli jednak wybierzemy wieczorne zjadanie owsianki, nie warto przesadzać z jej ilością i zwrócić szczególną uwagę na dodatki wrzucane do środka.

Jakie płatki owsiane wybrać, by śniadanie było prawdziwą ucztą smaku?

W sklepach można znaleźć płatki owsiane w kilku wersjach. Największą popularnością cieszą się chyba płatki błyskawiczne, ale dodatkowa obróbka hydrometryczna sprawia, że tracą one część cennych witamin i minerałów. Powinny je jednak wybierać osoby o wrażliwym przewodzie pokarmowym lub zmagające się z takimi dolegliwościami jak jelito drażliwe, ponieważ są łatwostrawne.

Jeżeli jednak nasz układ pokarmowy pracuje, jak trzeba, zdecydowanie więcej korzyści uzyskamy, jeśli zdecydujemy się na zakup płatków górskich. Wymagają one co prawda gotowania, a nie tylko zalania owsianki wrzątkiem (płatki błyskawiczne), ale w swoim składzie zawierają więcej cennych składników odżywczych.

Jeśli do przygotowania owsianki na śniadanie użyjemy wyłącznie zdrowych składników i zadbamy, by znacząco nie podniosły one kaloryczności tego dania, będziemy cieszyć się każdego dnia sporą ilości energii, a przy okazji będziemy mogli dbać o prawidłową figurę.

Pamiętaj, że dobry przepis na owsiankę to połowa sukcesu. Cała reszta zależy od Ciebie!

 

Odpowiedz