Skutki uboczne jedzenia słonecznika – kto nie powinien go jeść?

Pestki słonecznika uważane są za bardzo zdrowe, ponieważ zawierają naprawdę sporą porcję bardzo wartościowych składników. Niestety nadmiar słonecznika może powodować skutki uboczne. Kto nie powinien go zjadać? W jakich sytuacjach lepiej zachować umiar? O tym wszystkim dowiesz się, czytając dzisiejszy wpis.

Jakie właściwości mają pestki słonecznika?

Pestki słonecznika, pomimo że dość kaloryczne, dostarczają nam sporą dawkę witamin (A, C, K, E, B). To też prawdziwa skarbnica wapnia, fosforu, potasu, miedzi i magnezu. Słonecznik jest co prawda dość tłusty (stąd jego wysoka kaloryczność), ale ziarna wydają się idealną przekąską dla osób, które stosują się do podstawowych zasad zdrowego odżywiania.

Jeśli chodzi o pozytywne aspekty jedzenia pestek słonecznika, to udowodniono, że dzięki jego właściwościom można obniżyć ciśnienie krwi i poprawić działanie całego układu krążenia. Słonecznik może też przyspieszyć metabolizm i ułatwiać odchudzanie, a także wspierać nasz układ odpornościowy.

Warto przeczytać: Czy banany mogą być niebezpieczne? Poznaj ich wady i zalety

Spora zawartość witaminy E to gwarancja lepszego wyglądu skóry, włosów i paznokci, a odpowiednia kompozycja tłuszczów jedno i wielonienasyconych obniża ryzyko wystąpienia stanów zapalnych w organizmie.

Wszystko to sprawia, że jedzenie słonecznika wydaje się być pozbawione skutków ubocznych, ale czy tak naprawdę jest? Czy możemy zajadać się nim bez ograniczeń?

Kto nie może jeść słonecznika? Jakie skutki uboczne powoduje?

Trudno znaleźć poważne przeciwwskazania do jedzenia słonecznika. Ze względu na fakt, że jest on stosunkowo tłusty, ostrożność powinny zachować osoby stosujące diety niskotłuszczowe oraz zmagające się z chorobami przewodu pokarmowego (w szczególności trzustki).
Jedzenie słonecznika dla większości z nas jest całkowicie bezpieczne.

Przeciwwskazaniem do zajadania się pestkami słonecznika może być alergia. Roślina ta stosunkowo często powoduje alergie pokarmowe, które objawiają się zmianami skórnymi (wysypka), katarem siennym i wymiotami.

Pamiętajcie, że świeże nasiona słonecznika są zdecydowanie bardziej wartościowe od nasion suszonych czy prażonych. Nie warto też decydować się na spożywanie słonecznika solonego, który coraz częściej pojawia się na sklepowych półkach.

Jakie skutki uboczne powoduje nadmierne jedzenie słonecznika?

W ostatnim czasie pojawiły się badania, które sugerują, że pestki słonecznika mogą być skażone aflatoksyną, która jest wytwarzana przez niektóre rodzaje grzybów. Pojawia się ona nie tylko w słonecznika, ale także orzechach. Zjedzenie takich pestek może prowadzić nawet do uszkodzenia wątroby.

Słonecznik jedzony z umiarem nie powinien jednak powodować poważniejszych skutków ubocznych. Najpowszechniejszą dolegliwości po spożywaniu większych jego ilości jest podrażnienie układu pokarmowego na skutek zbyt dużej ilości błonnika, który jest zawarty w słoneczniku.

Powinniśmy także pamiętać, że roślina ta zawiera w swoim składzie sporo kwasów omega 6, które spożywane w nadmiarze mogą przyczyniać się do powstawania chorób zapalnych jelit, problemów z krążeniem czy rozwojem reumatoidalnego zapalenia stawów.

Ile dziennie można jeść słonecznika?

Słonecznika pomimo licznych właściwości prozdrowotnych nie powinniśmy jeść bez ograniczeń. Nie warto przekraczać 30 g nasion dziennie.

Taka porcja dostarczy nam prawie 200 kcal oraz 15 g tłuszczu. Tak samo jak w każdym innym przypadku powinniśmy zachować umiar i zdrowy rozsądek, bo żadna mono-dieta nie jest zdrowa i nie przyniesie nam na dłuższą metę korzyści.

 

Odpowiedz