1Komentarz

Biotyna na wypadanie włosów – czy jest skuteczna?

Biotyna często zwana pierwiastkiem piękna to witamina, która ma ogromny wpływ na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Jest często wykorzystywana w suplementach bo jej braki dają się we znaki wszystkim, bez względu na wiek czy płeć.

Czym jest biotyna i dlaczego jest tak ważna?

Biotyna znana jest pod nazwą witaminy H, B7 czy koenzymu R – jest rozpuszczalnym w wodzie związkiem organicznym, którego brak może mieć poważne konsekwencje dla naszego organizmu.

Witamina B7 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa pozytywnie na działanie układu nerwowego oraz dba o kondycję błon śluzowych. Ma działanie przeciwzapalne a dzięki siarce zawartej w jej składzie bardzo dobrze działa na wygląd skóry i paznokci. Wspomaga pracę gruczołów łojowych i zapobiega wypadaniu włosów.

Jakie są objawy niedoboru biotyny?

Uważa się, że ze względu na powszechność występowania biotyny w produktach spożywczych, jej braki nie występują zbyt często u zdrowych osób. Problem pojawia się w momencie gdy cierpimy na zaburzenia trawienne lub nasza dieta pozbawiona jest produktów bogatych w biotynę.

W jaki sposób nasz organizm manifestuje braki tej witaminy?

  • nadmierne wypadanie włosów,
  • zmiany skórne(rumień, łojotok, łupież czy łuszczenie skóry),
  • zapalenie spojówek,
  • niedokrwistość,
  • bóle mięśniowe,
  • zmęczenie i/lub senność,
  • podwyższony poziom cholesterolu,
  • drętwienie dłoni i stóp,
  • depresja.

Polecamy: Minoxidil i jego wpływ na problem z wypadającymi włosami?

Powyższe dolegliwości mogą być objawem niedoboru biotyny ale także innych chorób, aby potwierdzić diagnozę najlepiej wykonać badanie krwi. Koszt takiego badania to około 150zł i można go wykonać we większości laboratoriów bez wcześniejszego przygotowania.

Dzienne zapotrzebowanie na biotynę to około 30µg – popularne suplementy diety zawierają zdecydowanie wyższe dawki dlatego przed badaniem warto zrezygnować z suplementacji bo może ona sfałszować wynik.

Biotyna na włosy – czy pomoże przy osłabionych włosach?

Biotyna jest jednym z głównych składników preparatów na wypadanie włosów zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Wiele osób przyjmuje coraz większe dawki tej witaminy z nadzieją, że problem z nadmiernym łysieniem zostanie w ten sposób zakończony. Czy biotyna faktycznie dobrze działa na włosy?

Dzięki zawartości siarki biotyna ma bardzo dobre działanie na włosy. Reguluje aktywność gruczołów łojowych, których zła praca może prowadzić do wzmożonego wypadania włosów. Niedostateczny poziom biotyny ma także pośredni wpływ na pracę tarczycy, która również jest odpowiedzialna za problemy z łysieniem. Uzupełnienie biotyny ma również wpływ na poprawę wyglądu paznokci. [1]Biotin

Witamina B7 hamuje wypadanie włosów i stymuluje mieszki włosowe do wzmożonej pracy. Warto dbać o jej prawidłowy poziom w organizmie bo braki mogą objawiać się między innymi nadmiernym wypadaniem włosów.

W czym znajdziemy biotynę?

Jeśli chcemy uzupełnić braki biotyny nie musimy przyjmować suplementów. Dobrze zbilansowana dieta pomoże zapewnić organizmowi odpowiednią ilość tej witaminy. W jakich produktach jej szukać?
Gdzie szukać biotyny? W jakich produktach?

Do najpopularniejszych źródeł biotyny należą:

  • mięso(drób, wołowina, wieprzowina),
  • ryby,
  • mleko,
  • sery,
  • orzechy,
  • oleje roślinne,
  • drożdże,
  • pomidory,
  • kukurydza,
  • banany,
  • winogrona.

Pamiętajmy, że obróbka termiczna czy nawet wystawianie jej na dłuższe działanie promieni słonecznych, prowadzi do częściowego lub całkowitego rozkładu tej witaminy.

Ważne: Alkohol i surowe białko jaj powodują zmniejszenie stężenia biotyny we krwi.

Biotyna w tabletkach – czy warto ją stosować?

Chociaż biotyna jest witaminą dostępną w wielu produktach spożywczych, w niektórych sytuacjach warto sięgnąć po tabletki. W ten sposób będziemy w stanie szybko uzupełnić braki tej witaminy w organizmie.

W aptekach dostępnych jest wiele suplementów, zawierają one zarówno samą biotynę, jak również są to preparaty multiwitaminowe.

Jak dawkować biotynę?

Przyjmuje się, że właściwa dawka biotyny dla człowieka dorosłego to około 30-100µg na dobę. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to witamina rozpuszczalna w wodzie i nie powinna powodować większych skutków ubocznych wiele osób stosuje okresowo większe dawki. Trudno jednak powiedzieć, czy takie postępowanie przyniesie dodatkowe korzyści, bo nadmiar biotyny i tak zostanie wydalony z organizmu.

Przyglądając się składom popularnych suplementów widać, że zawarte w nich dawki biotyny są o wiele wyższe, dlatego dość szybko uzupełniają wszelkie braki.

Skutki uboczne nadmiernego przyjmowania biotyny

Biotyna jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, jej nadmiar usuwany jest z organizmu z moczem dlatego trudno o jej przedawkowanie.

Stosowanie dużych dawek przed dłuższy okres czasu może jednak prowadzić do problemów żołądkowo-jelitowych takich jak nudności czy bóle brzucha.

Przypisy:

Przypisy:
1Biotin

Jedna odpowiedź

  1. aQA

Odpowiedz