Dlaczego Twoje widzenie nocne może się pogarszać?

Oczy są naturalnie przystosowane do odbioru obrazu w naturalnym świetle. Kiedy jego natężenie spada, muszą pracować znacznie intensywniej niż zwykle. Nic więc dziwnego, że dla wielu osób widzenie nocą jest po prostu męczące. Skąd się to bierze i jak sobie z tym poradzić? Przeczytaj, a z pewnością wszystkiego się dowiesz!

Jak ludzkie oczy przystosowują się do widzenia w słabym oświetleniu?

Ludzkie oko posiada specjalne mechanizmy umożliwiające widzenie nocne. Źrenica rozszerza się, aby wpuścić więcej światła, a w siatkówce aktywują się fotoreceptory odpowiedzialne za czarno-białe widzenie przy niskim oświetleniu. Proces ten nazywany jest przystosowaniem do ciemności i trwa około 30 minut. W tym czasie oczy stopniowo dostosowują się do zmiany natężenia światła, umożliwiając rozróżnianie kształtów i ruchów.

Częste przyczyny pogorszenia widzenia nocnego

Pogorszenie widzenia nocnego może być spowodowane różnymi czynnikami. Na przykład wiekiem, chorobami oczu, a nawet niedoborami witamin i minerałów. Do innych czynników pogarszających nocne widzenie zalicza się także:

  • zaćmę – zmętnienie soczewki ocznej znacząco ogranicza ilość światła docierającego do siatkówki, powodując problemy z widzeniem nocnym,
  • zwyrodnienie plamki żółtej – choroba powodująca stopniową utratę widzenia centralnego, w tym również w warunkach słabego oświetlenia
  • nadmierną ekspozycję na światło niebieskie – światło emitowane przez ekrany może uszkadzać fotoreceptory siatkówki odpowiedzialne za widzenie nocne,
  • cukrzycę – a właściwie retinopatia cukrzycowa może prowadzić do upośledzenia widzenia po zmroku,
  • czynniki środowiskowe – szczególnie palenie tytoniu, nadmierne narażenie na promieniowanie UV lub zanieczyszczenie powietrza mogą przyczyniać się do uszkodzenia struktury oka i siatkówki, co będzie powodowało pogorszenie widzenia.

Zaćma a widzenie po zmroku

Zaćma jest jedną z głównych przyczyn pogorszenia widzenia nocnego. Zmętnienie soczewki ocznej powoduje, że mniej światła dociera do siatkówki, utrudniając widzenie w słabym oświetleniu. Dlatego, gdy zauważysz u siebie takie objawy jak: pogorszenie widzenia nocnego, rozmyty i mniej wyraźny obraz, ograniczenie zdolności adaptacji do widzenia w nocy, zwiększone odblaski wokół źródeł światła czy trudności z oceną odległości głębi, koniecznie udaj się do specjalisty. Więcej na temat zaćmy możesz przeczytać tutaj.

Jak zapobiegać pogorszeniu widzenia nocnego?

Najlepsza jest oczywiście profilaktyka. Dlatego regularnie wykonuj badania u okulisty i chroń oczy przed światłem niebieskim. Ważne jest też to, w jaki sposób się odżywiasz. W Twojej codziennej diecie nie może zabraknąć źródeł kwasów omega-3, a szczególnie EPA i DHA, które mają działanie przeciwzapalne i poprawiają stabilność filmu łzowego, a także chronią fotoreceptory siatkówki przed uszkodzeniem związanym z wiekiem.

Dostępne opcje leczenia

Pogorszenie się widzenia nocnego można skutecznie zahamować. Jednym ze sposobów jest leczenie zaćmy, a ściślej mówiąc operacja polegająca na usunięciu zmętnionej soczewki oka i wszczepieniu sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej. Drugim sposobem na poprawienie widzenia po zmroku jest korekcja wad wzroku poprzez dobranie odpowiednich soczewek. Opcje te mogą obejmować noszenie okularów korekcyjnych, soczewek kontaktowych lub przeprowadzenie zabiegu laserowej korekcji wzroku.

Istnieje też kilka terapii wspomagających zdrowie oczu. Wśród nich krople nawilżające w przypadku suchości oczu, terapia światłem, suplementacja witaminami i minerałami, a także ćwiczenia dla oczu – mruganie, ćwiczenia koordynacji wzrokowej, regularne spoglądanie na odległe obiekty.

Wybór odpowiedniej opcji leczenia zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji, jak również od stanu zdrowia oczu i stopnia zaawansowania schorzenia. Dlatego nim samodzielnie zdecydujesz się na działanie, skontaktuj się z okulistą lub optykiem.

Odpowiedz